توی یه جهان موازی، احتمالا من یه دریانوردم. یه دریانورد با موهای نقره‌ای و چشمای آبی. دریانوردی که نه تجارت می‌کنه و نه دزد دریاییه، فقط دریا رو خیلی خیلی دوست داره. هر روز غروب، تکیه می‌ده به عرشه کشتی و خورشید رو نگاه می‌کنه تا وقتی که محو بشه. بعد که خورشید رفت پایین و ماه به جاش اومد بالا، اون وسط دریا، دور از همه آلودگی های نوری که جلوی درخشش ستاره‌ها رو می‌گیرن، دراز می‌کشه و به ستاره‌ها نگاه می‌کنه. برای هر کدومشون اسم می ذاره و داستان می‌سازه. اون قدر سر خودش رو با ستاره‌ها و داستاناشون گرم می‌کنه، تا خوابش ببره و صبح مرغای دریایی با صداشون بیدارش کنن.

توی یه جهان موازی دیگه، من یه گلخونه دارم. یه دختر قدبلند با پوست یه نموره تیره و موهای زیتونی و چشمای سبز، که همه زندگی‌ش توی گیاهاش خلاصه می‌شه. آدم سحرخیزیه، صبحا زود از خواب بیدار می‌شه و از صبحونه متنفر نیست. لباساش رو می‌پوشه و می‌ره تو گلخونه‌ش، جایی که بقیه روزشو سر می‌کنه. دلش نمی‌خواد هیچ‌کدوم از گلاش رو بفروشه، اما مجبوره. هیچ‌کس نمی‌بینه که هر بار وقتی گلدونی رو می‌ده دست یه مشتری، یه قطره اشک درشت از گوشه چشم راستش چیلیک می‌چکه و روی زمین محو می‌شه.
توی یه جهان موازی دیگه، من یه کتاب‌فروشم. یه کتاب‌فروش خوشحال، با موهای قرمز فرفری و چشمای سورمه‌ای. کسی که می‌دونه حتی اگه همون لحظه بمیره، خوشحال می‌میره. بین کتاباش پرسه می‌زنه و زندگیشو می‌کنه. براش مهم نیست بیرون اون چار دیواری چه خبره، کی کیو زده، کی به کی حمله کرده و چی گرون شده. تو دنیای خودش، خوشه با کتاباش. می‌دونه که اون بیرون، خبری نیست، هرچی باشه همین توئه، بین قشنگ‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین موجودات دنیا.
توی یه جهان موازی دیگه، من منم. سولویگ. همین قدر کوچولو، همین قدر معمولی. یه وقتایی می‌زنم به سیم آخر، می‌زنم به فاز بی‌خیالی و عین خیالم نیست که جمعه آزمون ورودی دارم و کلییییی درس باید بخونم. می‌زنم به فاز بی‌خیالی، می‌گم بی‌خیال کار هنر که عین بختک مونده رو دستم و باید نصفشو حداقل تموم کنم. بی‌خیال امتحان قرآن و تکلیف کار و فناوری، تایپ کردن رو بچسب. یه وقتایی هم خل می‌شم، توی روز این‌طرف و اون‌طرف پرسه می‌زنم و وقت تلف می‌کنم، اما همین که شب می‌شه و می‌رم تو تخت، ویر درس خوندن می‌افته به جونم و با بدبختی سرکوبش می‌کنم تا خوابم ببره. همین‌قدر معمولی. 
و با خودم فکر می‌کنم که زندگی به عنوان هر کدوم از این آدمایی که گفتم، می‌تونه خوب و لذت بخش باشه.
۶ ۰